کد مطلب:53257 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:208

آخرین سفر پیغمبر گرامی به مکّه (حجةالوداع)











در اسلام حج یك آیین مذهبی و دسته جمعی است كه به منظور ایجاد وحدت توسط مسلمانها انجام می گیرد و این كنگره اسلامی در تقویت مناسبات و روابط مسلمانها مؤثر است تا با همكاری و كمك به یكدیگر بر مشكلات غالب گردیده، روابط سیاسی اقتصادی خود را بهبود بخشند، اما متأسفانه امروزه مسلمانها نتیجه ای را كه شارع مقدّس در نظر داشته به دست نمی آورند و آن به واسطه ی غفلت بعضی از رؤسای كشورهای اسلامی است. به هر حال طبق فرمان پیغمبر به تمام قبائل عرب اطلاع داده شد چنانچه مایلند در حضور پیغمبر در آیین حج شركت كنند بایستی در مدینه جمع بشوند.

آن یك مسافرت آموزشی بود نه نظامی و نه سیاسی اقتصادی. پیغمبر وقتی به عرفات وارد شد (مكان مقدّسی است در مكه) نطق قابل توجه خود را ایراد فرمود.

اینجانب در نظر گرفتم تا فرازی چند از آن سخنرانی را برای خوانندگان ارائه دهم زیرا آن اشارت دارد بر مقداری حقوق و امتیازات مردم نسبت به یكدیگر كه هنوز هم بعد از چهارده قرن نو و تازه است.

پیغمبر فرمود: «ای مردم به من گوش فرا دهید. شما هرگز دوباره

[صفحه 60]

مرا در اینجا نخواهید دید، مبادا به حقوق دیگران تجاوز كنید، شما بایستی رعایت جان و مال مردم را بنمایید. شما نبایستی كسی را برای انتقام و دشمنی تعقیب نمایید، كشتار و غارت كه قبل از اسلام اغلب جاها اتفاق می افتاد بایستی برای همیشه فراموش شود. برای شما مهم است كه بدانید رباخواری در اسلام یك سود غیرقانونی است و ثروتهایی كه از این راه به دست آمده بایستی به صاحبانش پس داده شود، البته رباخوار در روز رستاخیز سخت تنبیه خواهد شد.»

سپس او اضافه كرد: «در نظر داشته باشید كه شوهران را حق ویژه ای است بر زنانشان كه بایستی توسط بانوان مورد ملاحظه قرار گیرد و شوهران بایستی با زنانشان به مهربانی رفتار كنند. زنان امانات الهی نزد شوهران می باشند و بایستی با ایشان با عدالت رفتار شود و نسبت به زنانتان خوش قول باشید، شما مردان نیز بر زنانتان حقوقی دارید. آنها نبایستی بدون اجازه شما كسی را در خانه پذیرایی كنند و زنان در غیاب شوهران نبایستی مرتكب هیچ گناهی گردند.

شما مردان (شوهران) بایستی وسایل سلامت و آسایش آنها را (زنانتان را) چنانچه از راه خطا و گمراهی بازگشتند فراهم كنید. بدین وسیله به اطلاع می رسانم كه تمام عادتهای عجیب و مضحك و عقاید زمان جاهلیت (زمان قبل از اسلام) را لغو و اكنون نادرستی و غیرقانونی بودن آنها را به آگاهی می رسانم.»

بالاخره آیین حج پایان یافت و مسلمانان تشریفات آن را جزبه جز در حضور پیغمبر یاد گرفتند و بر آن شدند تا به مدینه مراجعت نمایند.

[صفحه 61]


صفحه 60، 61.